Waterkefir voor je gezondheid

Waterkefir is een cultuur van bacteriën en gisten waarmee gemakkelijk een heerlijk verfrissende, natuurlijk probiotische drank gebrouwen kan worden. Van oudsher wordt kefir ook wel de drank van de honderdjarigen genoemd. Hieronder leggen we uit waarom!

Wist je dat mensen een paar kilo aan bacteriën en gisten met zich meedragen? Dat kan oplopen tot zo'n miljard micro-organismen, bestaande uit honderden verschillende soorten. Veruit de meesten zijn gunstig en helpen de mens functioneren. Onze darmflora - de goede bacteriën en gisten - is essentieel voor zowel ons afweersysteem (het geeft slechte bacteriën minder plek om te groeien) als onze spijsvertering. Deze micro-organismen zorgen er namelijk voor dat we energie en voedingsstoffen uit ons eten kunnen opnemen. Door verschillende oorzaken kan onze darmflora verstoord raken, met bijvoorbeeld constipatie of diarree als gevolg. Denk bijvoorbeeld aan een antibioticakuur, verschillende ziektes, stress, roken of simpelweg een tijdje ongezond eten. Waterkefir heeft een probiotische inhoud en bevat tot wel 56 verschillende soorten gunstige bacteriën en gisten die een tekort kunnen helpen terugdringen en daarmee kunnen bijdragen aan een gebalanceerde darmflora. 

Probiotica als waterkefir worden ook in verband gebracht met een verhoogd immuunsysteem, meer energie, de remming van ontstekingen en een boost voor het metabolisme. Er is echter 
meer wetenschappelijk onderzoek nodig om de precieze relaties tussen probiotica en de effecten op de gezondheid vast te stellen: gezien de complexiteit van de samenstelling van de darmflora kunnen er geen claims gedaan worden.

Steeds meer mensen kiezen voor waterkefir voor de verfrissende smaak en omdat het past in een plantaardig dieet. In tegenstelling tot melkkefir en yoghurt - gemaakt van melk - wordt waterkefir gemaakt van biologische suiker, water en kefirkorrels. In de pot vindt zo’n 24 tot 48 uur een (ontzettend tof!) fermentatieproces plaats. De kefirkorrels geven gunstige bacteriën en gisten, vitamines, voedingsenzymen en organische zuren aan het water af.

Hierdoor is waterkefir niet alleen bruisend (koolzuur) en friszuur qua smaak (melkzuur), maar ook een goede toevoeging op een voedzaam dieet!



Nog even belangrijk:

1. Heb je net een operatie aan de maag of darmen gehad? Of diabetes of een chronische aandoening waardoor je twijfelt of het drinken van waterkefir goed voor je is? Neem dan contact op met je arts.

2. In het begin kunnen de darmen bij sommige mensen een beetje gaan borrelen, dit gaat met het vaker consumeren van waterkefir vanzelf over! 

3. Afhankelijk van o.a. fermentatietijd en verhouding zit er tussen de 0.1%-2.5% alcohol in je gebrouwen drank.

 

Bronnenlijst:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25189203/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17887934/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21448298/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27144297/
https://academic.oup.com/femsle/article/348/1/79/563641
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jam.12124
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0168160512002036
https://www.microbiologyresearch.org/docserver/fulltext/ijsem/66/3/1281_ijsem000877.pdf
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0168160511005344
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16530082/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4761174/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4748908/
https://waterkefirbenefits.com/health-benefits-of-drinking-water-kefir/
https://www.healthline.com/nutrition/water-kefir#:~:text=Water%20kefir%20is%20a%20probiotic,water%20and%20water%20kefir%20grains.
https://draxe.com/nutrition/water-kefir/