Waterkefir: de tweede fermentatie

In de eerste fermentatie - die met je kefirkorrels in een weckpot gebeurt - krijg je de verfrissende, volle smaak van waterkefir. Wij zijn er gek op en drinken onze kefir vaak al meteen! Weet je nog niet hoe je waterkefir maakt? Bekijk dan eerst deze video.

In de geoogste kefir in de fles zitten nog vele micro-organismen, zo ook de bacteriën en gisten die voor de fermentatie zorgen. In de fles wordt het restsuiker dus nog verder omgezet in o.a. koolzuur (bubbels), melkzuur (friszure smaak), vitamines en voedingsenzymen. Dit noemen we de tweede fermentatie!

Waterkefir binnen of buiten de koelkast

Als je de fles kefir in de koelkast zet, dan gaan de micro-organismen minder hard werken. De drank wordt alsnog ietwat zuurder, met iets meer bubbels, maar dat gaat veel minder snel dan als je de waterkefir drank buiten de koelkast zet. Wil je dat er (bijna) geen suiker meer in je waterkefir drank zit? Laat deze dan een paar dagen buiten de koelkast staan.

Belangrijk: als je de waterkefir buiten de koelkast bewaard, houdt er dan rekening mee dat er druk op de fles kan komen. Als je niet elke dag de fles kan 'luchten' - of je bent bang dat je dat vergeet - leg de dop dan los op de fles.


Smaak toevoegen in de tweede fermentatie

Alright! Je hebt dus je 'reguliere' waterkefir geoogst en je wilt extra smaak toevoegen (of meer bubbels!). Je kunt nu extra suikerhoudende producten - zoals fruit - toevoegen zodat de overgebleven micro-organismen nog meer kunnen fermenteren. Er wordt dan zowel extra smaak als prik aan je drank toegevoegd. Dat betekent ook meer alcohol, maar het promillage is in de meeste gevallen niet meer dan 1.0%, en ligt tussen de 0.1-2.5%.

We zullen de komende tijd veel recepten uitwerken en testen, maar we willen alvast onze favoriet met je delen: waterkefir met blauwe bes en framboos!

1. Je hebt een fles met waterkefir drank (na eerste fermentatie)

2. Schenk de fles niet te vol: laat ongeveer 5 centimeter luchtruimte over

3. Je kunt de smaak die je wilt toevoegen prakken, snijden of persen. Denk aan blauwe bes, framboos, banaan, meloen, granaatappel, mango, citroen, sinaasappelsap, kokoswater, gember, munt, roosmarijn, lavendel. Use your imagination!

4. Laat de fles 12 uur (zoeter) tot 48 uur (zuurder, meer bubbels) fermenteren afhankelijk van hoe je wilt dat je waterkefir smaakt. Zorg dat je elke dag de fles eenmaal opent om de druk eraf te halen, of laat de dop er los op liggen

5. Blij met de smaak? Haal de drank door de zeef (bijvoorbeeld opgevangen in een maatbeker), spoel de fles om en giet de drank weer terug in de fles. Zet de fles koud in de koelkast.

6. Genieten maar!

Tip: Waterkefir drank is natuurlijk geconserveerd door de zuren, dus deze kun je weken in de koelkast bewaren!

We zien en horen graag jouw ultieme recept: tag ons op Instagram @kefirtribe of gebruik de #kefirtribe hashtag!

 

Meer lezen

Kruidige-peer-waterkefir (herfstrecept!)

Kruidige-peer-waterkefir (herfstrecept!)

De biologie van waterkefir

De biologie van waterkefir

Reacties

Laat de eerste reactie achter
Alle reacties worden eerst gecontroleerd voordat ze gepubliceerd worden